بسياري از پژوهشگران براي بررسي موضوعات و مسائل مربوط به يك حوزه، از مدلها و الگوهاي معتبر موجود در آن حوزه استفاده مي كنند. چنانكه گفته شد، در زمينة پذيرش فناوري اطلاعات نيز مدلهايي وجود دارد كه اعتبار آنها در پژوهش هايي گوناگون مورد تائید است.
از هنگام ارائه مدل پذيرش فناوری، استفاده هاي مكرري از آن در پژوهشها به عمل آمده كه تقریباً همگي آنها در حوزه فناوری اطلاعات بوده است . پيژپرس ٨٥ مقاله را كه تحقيقات انجام شده با مدل پذيرش فناوری را نشان مي دهد فهرست كرده و در عين حال معتقد است كه اين فهرست تنها بخشي از مقالات ذيربط را در بر مي گيرد (پیژپرس ، 2001) . طبق گزارش انستيتوي اطلاعات علمي (ISI) تا ژانويه ٢٠٠٠ ، تعداد ٤٢٤ مقاله به دو مقاله معرفي اين مدل ارجاع داده اند (ونکاتش و دیویس ، 2000 ) و (دیویس و همکاران ، 1989 ).
تحقیقات داخلی :
محقر و شیر محمدی (1383) در پژوهشی که درباره توسعه مدل پذیرش فناوری (TAM) در وزارت کشور ، بر روی کاربران سیستم اتوماسیون
اداری در ساختمان مرکزی وزارت کشور که شامل کارکنان چند معاونت بودند انجام شد و
به نتایج زیر دست یافتند، ادراک سهولت استفاده بر ادراک سودمندی تأثیر می گذارد و رابطه مثبت و معنی دار، با ضریب همبستگی
بالا میان سازه های ادراکات ، تمایل به استفاده و استفاده واقعی وجود دارد . سازه های
گروه تأثیرات اجتماعی رابطه مثبت شدیدی با سودمندی ادراک شده دارند . کارایی فردی افراد
نسبت به سیستم های رایانه ای همواره در این پژوهش رابطه مستقیم با سهولت استفاده را
نشان می دهد ، افراد در هنگام مواجهه با مشکل استفاده از فناوری اطلاعات تمایل دارند
یک مرجع در دسترس و آماده برای راهنمائی و حل مشکل آنها وجود داشته باشد ، و جهت گنجاندن
فعالیتهای تسهیل در پذیرش فناوری اطلاعات در برنامه ریزی های راهبردی و عملیاتی ، کدام
نواحی باید مورد توجه قرار گیرند و میزان تأثیر
گذاری هر یک از عوامل به چه میزان می باشد ، تا بتوان بر مبنای آن دست به اقدامات
لازم زد.
........................................
- تحقیقات خارجی
:
وو و همکاران (2008) در تحقیقی با عنوان «استفاده از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده
از فناوری جهت کنکاش مدل رفتاری کاربران نسل سوم ارتباطات سیار» به نتایج ذیل دست
یافتند:
- انتظار عملکرد کاربران از خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ،
اثر مثبت نسبت به قصد رفتاری و رفتار استفاده دارد. الویتهای مصرف کنندگان نسبت به
خدمات نسل سوم نبایستی بر رضایتشان برای خدمات نسل سوم ارتباطات سیار اثر کند،
زیرا کارکردهای خدمات نسل سوم بمراتب بیشتر از کارکردهای خدمات نسل دوم است و مصرف
کنندگان می توانند مشترک ارتباطات و برند تلفن سلولی را به آسانی تغییر دهند.
- درباره شرایط تسهیل گر کاربران خدمات نسل سوم ارتباطات
سیار، اثر مثبت نسبت به قصد رفتاری و رفتار استفاده دارد و اثرش نسبت به تمامیت
سامانه بیشتر است. سامانه وب سایت اولاً باید دقیق باشد و آخرین اطلاعات را بمنظور
جذب مصرف کنندگان فراهم نماید، ثانیاً کیفیت اتصال وب سایت بر تمایل مصرف کنندگان
اثر خواهد کرد بعبارتی کیفیت اتصال کاربر باعث افزایش علاقه کاربر به استفاده از
وب سایت می گردد .
- در خصوص اثرات اجتماعی کاربران خدمات نسل سوم ارتباطات سیار
، اثر مثبت نسبت به قصد رفتاری و رفتار استفاده دارد. خانواده و دوستان مصرف کنندگان
می توانند بر آنها جهت استفاده از خدمات نسل سوم ارتباطات سیار اثرگذار باشند.
- پیرامون قصد رفتاری خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، اثر مثبت
نسبت به رفتار استفاده دارد ، درحالیکه نرخ اثر آن کاهش یافته است. جذب طبیعی مصرف
کنندگان به استفاده از خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، آسان است و آنگاه می تواند
بر تمایل مصرف کنندگان به استفاده متوالی از آن اثر کند.
منابع فارسی :
1.
آلبرتو، کارنیرو (مرداد 1386). ترجمه عباس نصیری زنگ آباد.
پذیرش فناوری های نوین در سازمان: ماهنامه تدبیر ، سال هجدهم، شماره 182،صفحه 49.
2. احمدی ده قطب
الدینی، محمد . (1387) . بررسی رابطه تجربه کار با رایانه ، تناسب تکلیف - فناوری
، خودکارآمدی رایانه ، اضطراب رایانه ، لذت ادراک شده رایانه ، سازه های مدل پذیرش
فناوری دیویس ، طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.
3.
اصنافی ،امیررضا-حمیدی،علی.( 1386).نقش فناوری اطلاعات و
ارتباطات در توسعه آموزش و دانش با تاکید بر نقش کتابخانه های مجازی،مرکز اطلاعات
و مدارک علمی ایران.
4.
الهي، ش. عبدي، ب. دانايي فرد،ح (1389). پذيرش دولت
الکترونيک در ايران: تبيين نقش متغيرهاي فردي، سازماني و اجتماعي مطرح در پذيرش
فناوري. چشم انداز مديريت دولتي، شماره1،صص 67-41.
5.
امیرشاهی، میراحمد و باروتی اردستانی، نرگس، (1385) ،«ارائه
مدل مفهومی پذیرش فناوری اطلاعات برای کارکنان سیستم های بانکی: بانک صادرات شهر
تهران» ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی الزهرا.
6.
پاسبان رضوی،مجیدرضا.(1388). موسسه ارتباطات و فناوري
آموزشي بريتانيا والدين، فناوري ارتباطات و اطلاعات ، مركز
اطلاعات و مدارك علمي ايران (ICT) و تعليم و
تربيت
7. حسین پور،
جعفر. 1386. نقش فن آوری اطلاعات در تحول ساختار سازمان ها، ماهنامة اطلاعات سیاسی
ـ اقتصادی، شمارة 238، صفحات 195-182.
...............................................
شما هم می توانید با عضویت در سایت فایل روز صاحب یک فروشگاه رایگان فایل شوید و فایل های خود و دیگران را بفروشید و کسب درآمد کنید.
#بهترین_سیستم_همکاری_در_فروش_فایل
#سیستم_همکاری_در_فروش_فایل
#بهترین_فروشگاه_ساز_رایگان