تعداد صفحات :54
فرمت : word تایپ شده
منابع دارد.
قابل ویرایش و چاپ
ارجاعات و پاورقی استاندارد
اهداف تحقیق :
کسب مهارت های بحث و گفتگو
مشارکت در فعالیتهای گروهی
ایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری
کسب مهارتهای مربوط به ارتباطات بین فردی
کسب مهارتهای مطالعه درست
توجه به موضوع مورد مطالعه
کسب مهارت تفکر انتقادی
ارتباط بین یادگیری قبلی و بعدی
تثبیت یادگیری از طریق مرور کردن ، سؤال
جواب و یافتن جواب
تلفیق مهارتهای شنیدن ، خواندن ، تفکر و
نوشتن
افزایش اعتماد به نفس و ابراز وجود
چکیده
در این مقاله سعی شده است که بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (
کیفی – یاد گیری ) فراگیران با توجه به اهمیت آن نگاهی
داشته باشیم .
بر اساس این روش که همان سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه
نتایج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری که آیا فعالیت
های آموزشی معلم و تلاش های فراگیران به نتایج مطلوب رسیده است . بدین منظور از
انواع ارزشیابی ها که شامل آغازین – تکوینی (
مستمر ) پایانی ( تراکمی ) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .
هم چنین اصول و مفاهیم قابل تاکید در ارزشیابی توصیفی و نقش
آن در آموزش و یادگیری حد نظر واقع شده است در این مباحث سعی شده که اهداف ارزشابی
توصیفی و ارتباط آن با ارزشابی تکوینی بیان شود . بعد از این موارد ابزارهایی که
در این روش استفاده می شود .
پوشه کار – پروژه – آزمون های عملکرد می باشد .
برای مثال : در آزمون عملکرد ، تهیه یک آزمون عملکرد از نوع سیاهه یا چک لیست می
باشد .
در مجموع امیدواریم
که راهکارهای مناسب جهت چگونگی استفاده از ابزار ها و نتایج حاصل از ارزشیابی
توصیفی ارائه شده باشد .
مقدمه
موضوع : ارزشیابی توصیفی
به عنوان معلم باید عمیقاً باور داشته
باشیم که هر دانش آموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد به شرط آنکه ابزارهای سنتی
ارزشیابی را که بدون توجه به تفاوتهای فردی ، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها کنیم
و ابزاری بسازیم که توانایی ها را شناسایی کند و به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد
و زمینه را به گونه ای مهیا کنیم که نمره گرایی از بین برود و معلم و دانش آموز و
اولیاء همه به دنبال کیفیت کار باشند نه کمیت . کثرت مقالات و کتبی که اخیراَ به پیشرفت ارزشیابی تحصیلی اختصاص
یافته و در آنها کوشش شده است تا ضرورت و شایستگی ارزشیابی رد شود یا اثر بخشی آن
بهبود یابد خود مؤید این واقیت است که ارزشیابی های کیفی تا چه اندازه مورد توجه و
سؤال می باشند . اصطلاح ارزشیابی در معنای بسیار وسیع خود عبارت از عملی است که به
وسیله آن درباره واقعه ای ، یا یک فرد یا شئ با توجه به معیاری قضاوت می شود .
از طرف دیگر موضوع قضاوت و معیار ارزشیابی
هر چه باشد در نفس عمل تغییری ایجاد نمی شود ، بنابراین عمل ارزشیابی حوزه بسیار
گسترده ای دارد که غیر از بارزده های تحصیلی چندین نمونه دیگر می توان برای آن ذکر
نمود . در واقع امتحان نوعی قضاوت است که طبق اصول معینی انجام می شود و وسیله ای
برای توصیف تغییر رفتار دانش آموز در جهت اهداف آموزش و پرورش و کمک به بهبود
یادگیری است .
ارزشیابی یکی از ارکان هر برنامه درسی است
همان طور که در ابتدای هر درس با انجام ارزشیابی تشخیص میزان دانش و توانایی
فراگیران سنجیده می شود . پس از هر درس و در پایان درس نیز آموخته های دانش آموزان
ارزشیابی می گردد .
معمولاً ارزشیابی هم میزان پیشرفت فراگیران
و هم میزان توفیق آموزگاران را می سنجد و نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی را نشان می
دهد .
ضمناً آموخته های فراگیران در سه حیطه ی
دانش – مهارت علمی – نگرش مورد ارزش و
سنجش قرار می گیرد .