1-2 مقدمه
در این فصل به
بیان مفاهیم نظری و نظریه های مختلف درباره متغیرهای تحقیق و همچنین پیشینه تحقیق
مطالبی دکر می گردد.
2-2 تعریف هوش :
از هوش تعریف واحدی
به دست نیامده و صاحب نظران مختلف آن را به گونه های متفاوتی تعریف کرده اند. نمی توان
تعریف مشخصی از هوش به دست آورد که مورد توافق همه روانشناسان وابسته به رویکردهای
مختلف باشد. با این حال عناصری از هوش وجود دارند که مورد توافق غالب پژوهشگران است.
گیج و برلاینر (1992) این عناصر را در سه دسته تقسیم کرده اند؛
توانایی پرداختن
به امور انتزاعی: منظور این است که افراد با هوش بیشتر با امور انتزاعی
(اندیشه ها، نمادها، روابط، مفاهیم، اصول) سروکار دارند تا امور عینی (ابزارهای مکانیکی،
فعالیتهای احساسی).
توانایی حل کردن
مسائل: یعنی توانایی پرداختن به موقعیت های جدید، نه فقط دادن پاسخهای
از قبل آموخته شده به موقعیت های آشنا.
توانایی یادگیری: به ویژه
توانایی یادگیری انتزاعیات، از جمله انتزاعیات موجود در کلمات و سایر نمادها و نیز
توانایی استفاده از آنها (به نقل از سیف، 1387).
.....
3-2 مفهوم معنویت :
معنویت یکی از نیازهای
درونی انسان بوده و برخی صاحب نظران آن را متضمن بالاترین سطح زمینههای رشد شناختی
اخلاقی و تلاش همواره ی آدمی برای معنا بخشیدن به زندگی و پاسخ به چراهای زندگی می
دانند. همین امر باعث شده است که سازمان بهداشت جهانی نیز در تعریف ابعاد وجودی انسان
علاوه بر ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی به بعد معنوی نیز اشاره کند و بعد چهارم یعنی
بعد معنوی را نیز در رشد و تکامل انسان مطرح کند (یعقوبی، 1388). معنویت به عنوان انرژی،
معنا، هدف و آگاهی در زندگی است. جست وجوی مداوم برای یافتن معنا و هدف زندگی است.
درك عمیق و ژرف ارزش زندگی، وسعت عالم، نیروهای طبیعی موجود، و نظام باورهای شخصی است
(زارعی متین و همکاران، 1390).
1-3-2 هوش معنوی و مؤلفه های آن :
ادواردز مـعتقد اسـت داشتن هوش معنوی بـالا
بـا داشتن اطلاعاتی در مورد هوش معنوی متفاوت است. این تمایز فاصله میان دانش عملی
و دانش نظری را مطرح می کند. لذا نباید داشتن دانش وسیع در مورد مسائل معنوی و تمرین
های آنها را هم ردیف دستیابی به هـوش مـعنوی از طریق عبادت و تعمق برای حل مسائل
اخلاقی دانست؛ هرچند میتوان گفت برای بهره مندی مؤثر از معنویت، داشتن توأمان دانش
نظری و عملی لازم می باشد (غباری بناب و همکاران، 1386).
.......
4-2
ویژگی های شخصیتی
1-4-2
تعریف شخصیت
لغت شخصیت در زبان لاتینpersonalite و در زبان انگلوساکسون personality
خوانده میشود، ریشه در کلمه لاتین Persona
دارد (شاملو، 1388). این کلمه به نقابی
اشاره دارد که هنرپیشهها در نمایش استفاده میکردند. پرسونا (نقاب) به ظاهر
بیرونی، ظاهر علنی که افراد به دور و بر خود نشان میدهند اشاره دارد؛ بنابراین بر
اساس ریشه شخصیت، شخصیت به ویژگیهای بیرونی و قابل رویت ما اشاره دارد؛ اما شخصیت
تنها به نقابی که بر چهره میزنیم و نقشی که بازی میکنیم اشاره ندارد. هنگامی که
از شخصیت سخن میگوییم ویژگیهای متعدد فرد، کلیت یا مجموعه خصوصیات گوناگون که از
صفات جسمانی فراتر میرود را به حساب میآوریم. این واژه تعداد زیادی از خصوصیات
ذهنی و هیجانی را در بر میگیرد، خصوصیاتی که ممکن است نتوانیم مستقیماً آنها را
ببینیم و فرد شاید سعی کند آنها را از ما مخفی کند، یا شاید ما از دیگران مخفی
کنیم (شولتز و شولتز، 2005، ترجمه سید محمدی، 1392).
......
4-2
پیشینه تحقیق :
1-4-2
پیشینه داخلی :
در تحقیقی که نوروزی کینچاه (1400) با موضوع " رابطه بین هوش معنوی و هوش فرهنگی با شخصیت و تفکر مثبت در زنان و مردان
20 تا 50 ساله شهر تهران در سال 1377" انجام داد به این نتیجه رسیدند که بین هوش
معنوی و هوش فرهنگی ....
در تحقیقی که شرکت و همکارانش (1399) با موضوع "اثربخشی آموزش هوش معنوی
بر ميزان هوش معنوی، بهزيستی روانشناختی، اضطراب و افسردگی دانشجويان" انجام دادند
به این نتیجه رسیدند که ....
در تحقیقی که اصغری و همکارانش (1397) با عنوان " نقش ویژگی های شخصیت
در پیش بینی هوش معنوی دانش آموزان دوره ی متوسطه ی دوم شهرستان بستان آباد"
انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ...
در تحقیقی که محمدی و همکارانش (1397) با موضوع
" هوش معنوی و سلامت معنوی در دانشجویان دانشکده پرستاری بروجن " انجام
دادند به این نتیجه رسیدند که ...
.....
..
2-4-2
پیشینه خارجی :
در تحقیقی که آندریانتو و همکاران (2018) با عنوان " تاثير هوش معنوي و انواع شخصيت بر توانايي حسابرس در كشف كلاهبرداري در
جاکارتای جنوبی" انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ....
در تحقیقی که واهیونینگس و همکاران (2018) با عنوان "رابطه بین هوش معنوی
و رشد شخصیت کودکان" انجام دادند به این نتیجه رسید که ....
.....
..
منابع :
...
..
.
35- نوروزی کینچاه، طاهره. (1400) "رابطه بین هوش معنوی و هوش فرهنگی با
شخصیت و مثبت اندیشی درزنان و مردان 20 الی50 ساله در شهر تهران در سال 1377". دانشگاه آزاد تحقیقات تهران. دوره
6. شماره 8، ص 16-27.
36- شرکت، مرضیه. کلانتری، مهرداد. آذربایجانی، مسعود, عابدی، محمدرضا.
(1399) " اثربخشی آموزش هوش معنوی بر میزان هوش معنوی، بهزیستی روانشناختی، اضطراب
و افسردگی دانشجویان "، مجله علوم روانشناختي، دوره 19. شماره
88 ; از ص 483-493.
37- اصغری شربیانی، عباس. کاظمی، نسا. موسوی، سیدولی اله. (1397). نقش ویژگی
های شخصیت در پیش بینی هوش معنوی دانش آموزان دوره ی متوسطه ی دوم شهرستان بستان آباد.
پژوهش در دين و سلامت, دوره 4 , شماره 5 ; ص 67 – 76.
38- سمیه. محمدی، لیلا. سلیمانپور، فریبا. برهانی، مصطفی. روشنزاده،
(1397). هوش معنوی و سلامت معنوی در دانشجویان دانشکده پرستاری بروجن. نشریه پرستاری
ایران. جلد ۳۱ ، شماره ۱۱۳، ص ۱-۹.
39- پیمانه. فرمانی، محمد. آزادعبداله پور، کیومرث. کریمی. (1396). بررسی
رابطه صفات شخصیتی و هوش معنوی با جهت گیری مذهبی دانشجویان. پژوهش در روانشناسی و
علوم رفتاری ایران. دوره 1، شماره 1، ص 27-35.
40- محمد. طباطبایی، تورج. هاشمی، شهرام. واحدی، (1395). پیش بینی تفکر
واگرا براساس هوش و ابعاد شخصیت در میان دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،
دوره 17، شماره 3، ص -30-38.
41- ابراهيم پور. حبيب، حسين نژاد. نادر، نعمتي. ولي، تقي پور. فريدون، (1394).
بررسي ارتباط هوش معنوي با رفتار نوآورانه معلمان. روانشناسي مدرسه. دوره 4. شماره
1. ص 7-21.
42- اماني. ملاحت، شيري. اسماعيل، رجبي. سعيد، (1393). نقش هوش هيجاني
و هوش معنوي در پيش بيني بخشودگي دانشجويان. دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي, دوره 15. شماره
1. ص 73-80.
43- صبحي قراملكي. ناصر، پرزور. پرويز، (1393). مقايسه هوش معنوي و هوش
هيجاني دانشجويان و طلاب. فرهنگ در دانشگاه اسلامي. دوره 4. شماره 2. ص 297-310.
44- رقيبي. مهوش، قره چاهي. مريم، (1392). بررسي رابطه بين هوش هيجاني
و هوش معنوي در زنان و مردان در شرف طلاق و سازگار. زن و جامعه (جامعه شناسي زنان).
دوره 4، شماره 1، ص 123-140.
45-كشاورزي، سميه. يوسفي، فريده. (1391). رابطه بين هوش عاطفي، هوش معنوي
و تاب آوري. مجله روانشناسي. دوره 16 , شماره 3. ص 299-318.