نکات مهم مبحث زنا:
ü زنا بدون دخول نظیر تفخیذ محقق نمی شود، اگر چه این فعل
حرام بوده و موجب تعزیر است.
ü اگر صبیّ مرتکب زنا شود، فقط تعزیر می شود.
ü دخول مرد در غیر فرج زن اعتباری برای تحقق زنا ندارد؛
اگر چه شهوت و انزال واقع شود.
ü نزدیکی با زوجۀ مرد که به واسطۀ عارضهای بر مرد حرام است
استحقاق حدّ زنا ندارد، اگر چه نفس نزدیکی حرام است.
ü با دخول به مقدار کمتر از مقدار حشفه، نه وطی و نه زنا
هیچ یک محقق نمی شود.
ü در صورت اکراه به زنا، مفعول، به اجماع فقها حد نمیخورد.
ü برای تحقّق شبه های که ساقط کندۀ حد زنا است صرف عقد
کردن با زنی که حرام است، بدون ظنّ به حلیت کفایت نمی کند.
ü با نسبت دادن زنا به مرد یا زن معیّنی، با همان مرتبۀ
اول حدّ قذف واجب می شود.
ü حدّ زنا به وسیلۀ چهار مرتبه اقرار توسط مقر ثابت می شود.
ü هرگاه کمتر از نصاب لازم در زنا، شهود به زنا شهادت
دهند، به خاطر دروغ (فریه) حد قذف میخورند.
ü
هرگاه شهود
زنا در شهادت خود دیدت با چشم را ذکر نکنند، حدّ قذف میخورند اما مشهود علیه
حدّ نمیخورند.
ü هرگاه شهود زنا در غیاب سایر شهود به زنا شهادت دهند،
حدّ قذف خورده و منتظر کامل شدن شهود نمیمانند.
ü مرور زمان نسبت به زنایی که شهود الآن به آن شهادت
میدهند، لطمهای به صحّت شهادت وارد نمی کند.
ü با تصدیق شهود توسط زانی یا تکذیب آنان، حدّ و شهادت
شهود هیچ ساقط نمی شود.
ü توبه قبل از شهادت دادن شهود، حدّ زنا را ساقط می کند.
ü با توبۀ زناکار پس از شهادت شهود، طبق نظر مشهور فقها، حدّ
زنا ساقط نمی شود.
ü برای ثبوت حدّ زنا در مواردی که مجازات آن قتل است احصان
شرط نیست.
ü هرگاه مرد محصن با زن بالغ و عاقل زنا کند رجم می شود.
ü مسلمان بودن و به سربردن زن در عدۀ طلاق رجعی برای تحقق
احصان در باب زنا شرط نمیباشد.
ü هرگاه زنا با بیّنه ثابت شده باشد، واجب است که شهود رجم
را شروع کنند.
ü هرگاه مرد دیوانه بالغ با زنی زنا کند، زن حدّ کامل
میخورد، یعنی رجم و شلاق.
ü زناکار باید با شدیدترین شلاق تازیانه زده شود.
ü مرد زناکار را باید ایستاده و برهنه به صورتی که عورت او
پوشیده باشد تازیانه زد.
ü زن زناکار را باید نشسته و در حالی که لباس بر تن دارد
تازیانه زد.
ü تازیانه و تراشیدن سر و تبعید، مجازات مرد زناکار غیر
محصن است، اگر چه ازدواج نکرده باشد.
ü تراشیدن موی سر و تبعید در مورد زن زناکار منتفی است.
ü هرگاه کسی با زن مردهای زنا کند علاوه بر تازیانه، طبق
نظر حاکم شرع مجازات تعزیری در مورد او إعمال می شود.
ü در مورد حقوق الناس، حاکم شرع تنها پس از مطالبۀ صاحب حق
میتواند بر اساس علم خود حکم کند.
ü هرگاه کسی با انگشت خود بکارت باکرهای را زایل کند، لازم
است مهرالمثل بدهد، اگر چه بیشتر از مهرالسنّه باشد.
ü حدّ زن زناکاری که باردار باشد تا زمان وضع حمل به تأخیر
میافتد، اگر چه از راه زنا باردار شده باشد.
اگر کسی به حدّی اقرار کرده و سپس توبه کند امام (ع) در
اجرای حدّ و عفو او مخیّر است.