پیش فاکتور دریافت فایل
تحقیق بسیار کامل درس متون فقه ابواب لمعه باب نکاح
7773
90,000 تومان
.zip
330 کیلوبایت
توضیحات:

ابواب لمعه باب نکاح

فرمت : Word (.docx)
تعداد صفحات : 39
رفرنس دهی استاندارد APA
فاقد غلط املایی و نگارشی
آماده ارائه و چاپ و ...
منابع دارد.
قابلیت ویرایش دارد.
تحقیق بسیار کامل درس متون فقه ابواب لمعه باب نکاح
مناسب برای دانشجویان ارشد رشته های حقوق، الهیات، فقه و ...
بخشی از متن فایل :

مشهور فقها برای معاطات در عقد نکاح اثری قایل نیستند، بلکه در این خصوص اجماع وجود دارد. قانون مدنی نیز مـتاثر از نظر مشهور فقهی، لفـظی بودن ایـجاب و قبول را در عقد نکاح شرط دانسته و این مـسأله در میان حقوق دانان نیز به صورت یک باور عمومی در آمده است. با وجود این اجماع فقهی و حقوقی، در مورد مفهوم معاطات اتفاق نظر وجود نداشته و فقها و حقوق دانان از این اصطلاح تلقی یکسانی ندارند.

طرح نظریه درستی نکاح معاطاتی از سوی برخی نواندیشان موجب شده این بحث مجدداً به بحث روز تبدیل شود، بعضی در جانب افراط و بعضی دیگر در جانب تفریط قرار دارند و غالباً غیرعلمی است. در این نوشتار به واکاوی مفهوم نکاح معاطاتی پرداخته می شود.

مفهوم عقد

عقد در لغت عرب، در اصل به معنای بستن و گره زدن آمده است و از این رو عرب به قلّاده و گردنبندی که به گردن بسته می شود «عقد» می گوید (جوهری، 1420ق). در مقابل این واژه، کلمه «حل» قرار دارد و «حَلّ و عقد» به معنای گشودن و بستن است. اکثر لغویون معتقدند عقد به مناسبت معنای لغوی آن به عهد محکم، موثّق و مشدّد می باشد (ابن اثیر، 1364). همچنین از آن رو عقد گفته می شود که دو طرف پیمان، اراده انشایی خود را نسبت به یک اثر حقوقی به یک گره می زنند.

مفهوم فقهی و حقوقی عقد به مفهوم لغوی آن نزدیک است؛ فقها عقد را «التزام مرتبط با التزام دیگر»، «ربط دو التزام»، «ربط دو قرار» و مانند آن تعریف کرده اند (اصفهانی، 1418ق؛ نراقی، 1408ق؛ خویی، 1371). از نظر حقوقی نیز عقد «تراضی طرفین» برای ایجاد یک اثر حقوقی است (کاتوزیان، 1374). بنابراین توافق دو یا چند طرف در صدق مفهوم عقد ضرورت دارد و همین امر موجب تمایز مفهوم عقد و ایقاع است.

بعضی فقها عقد را «لفظ دالّ بر نقل ملک به دیگری معنی کرده اند» (محقق حلی، 1409ق). این تعریف دقیقی نیست و مسامحه در تعبیر بوده؛ زیرا لفظ وسیله اعلام توافق و تراضی طرفین است. همانطور که تعریف قانون مدنی از عقد نیز دقیق نیست. مطابق ماده 183 ق.م: «عقد عبارت است از این که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر، تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد». این تعریف عقد را به «تعهد» یک طرف در مقابل طرف دیگر معنی کرده است؛ در حالی که تعهد اثر عقد است نه خود عقد.


1403/2/13 - فایل روز