پیش فاکتور دریافت فایل
دانلود فایل با موضوع پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان بر اساس هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر
8739
30,000 تومان
.zip
522 کیلوبایت
توضیحات:
پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان بر اساس هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر
فایل بصورت ورد
تعداد صفحات:125
در زیر بخش هایی از فایل دانلودی را مشاهده میفرمایید:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول کلیات پژوهش... 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 8
1-4- هدف پژوهش... 9
1-5- فرضیههای پژوهش... 9
1-6- سوال پژوهش... 9
1-7- تعاریف مفهومی.. 9
1-8- تعاریف عملیاتی.. 10
فصل دوم پیشینه پژوهش... 12
مقدمه. 13
2-1- انگیزش تحصیلی.. 13
2-1-1- مبانی نظری انگیزش... 15
2-1-2-مولفه های مرتبط با انگیزش تحصیلی.. 23
2-2- هوش معنوی : 30
2-2-1مبانی نظری هوش معنوی.. 32
2-3- رضایت زناشویی.. 46
2-3-1- مبانی نظری رضایت زناشویی.. 48
2-4-پیشینه پژوهش... 68
پیشینه پژوهش در خارج از کشور. 71
فصل سوم روش شناسی پژوهش... 73
مقدمه. 84
3-1- روش پژوهش... 84
3-2- جامعه آماری.. 84
3- 3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 84
3-4- ابزارهای اندازهگیری و اعتبار و روایی آنها 86
3-4-1- مقیاس انگیزش تحصیلی(AMS) 86
3-4-2- پرسشنامه هوش معنوی.. 88
3-4-3-پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ. 89
3-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها 94
فصل چهارم یافته های پژوهش... 95
مقدمه. 96
4-1 : دادههای توصیفی.. 96
4-2 : تحليل دادهها 102
فصل پنجم نتیجه گیری.. 108
مقدمه. 109
5-1 بحث در چهار چوب فرضیه پژوهش... 110
5-2 محدودیت پژوهش... 112
5 -3پيشنهادهای پژوهش... 112
منابع. 114
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1 ضرایب اعتبار پرسشنامه انگیزش تحصیلی در پژوهش حاضر. 88
جدول 4-1: شاخصهاي توصيفی انگیزش تحصیلی، هوش معنوی و رضایت زناشویی.. 97
جدول 4-2 : ماتریس همبستگي انگیزش تحصیلی دانشآموزان و هوش معنوی مادران. 102
جدول 4-3 : ماتریس همبستگي انگیزش تحصیلی دانشآموزان و رضایت زناشوئی مادران. 103
جدول 4-4: خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام پیشبینی انگیزش درونی دانشآموزان از طریق هوش معنوی و رضایت زناشوئی مادران. 104
جدول 4-5: خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام پیشبینی انگیزش بیرونی دانشآموزان از طریق هوش معنوی و رضایت زناشوئی مادران. 105
جدول 4-6: خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام پیشبینی بی انگیزشی دانشآموزان از طریق هوش معنوی و رضایت زناشوئی مادران. 106
جدول 4-7: خلاصه نتایج پژوهش... 107
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1: توزیع فراوانی نمرات انگیزش درونی.. 98
نمودار 4-2: توزیع فراوانی نمرات انگیزش بیرونی.. 99
نمودار 4-3: توزیع فراوانی نمرات بی انگیزشی.. 100
نمودار 4-4: توزیع فراوانی نمرات رضایت زناشوئی.. 101
نمودار 4-5: توزیع فراوانی نمرات هوش معنوی.. 102
چکیده
این پژوهش با هدف پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر انجام شد. نمونه آماری 200 نفر است.روش نمونهگيري در اين پژوهش، نمونهگيري تصادفي خوشهاي چند مرحلهاي است. 3پرسشنامه این پژوهش شامل: پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند برای دانشآموزان و پرسشنامههای هوش معنوی عبدالهزاده و رضایت زناشویی انریچ برای مادران میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی(شامل: فراوانی، میانگین ، واریانس و رسم نمودارها) و آمار استنباطی(شامل: ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بين نمرات انگیزش درونی دانشآموزان با هوش معنوی مادران ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد همچنین بین بیانگیزشی تحصیلی دانشآموزان با هوش معنوی مادران ارتباط معکوس و معنیداری وجود دارد اما بین انگیزشبیرونی دانشآموزان با هوش معنوی مادران ارتباط معنیداری مشاهده نشد. از طرفی نتایج نشان ميدهد كه بين نمرات انگیزشدرونی و انگیزش بیرونی دانشآموزان با رضایت زناشوئی مادران ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد همچنین با افزایش نمرات رضایت زناشوئی مادران، نمرات بیانگیزشی تحصیلی دانشآموزان کاهش مییابد.
واژگان کلیدی: انگیزش تحصیلی، هوش معنوی، رضایت زناشویی
.
فصل اول کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
انگیزش، دانشآموز را آماده برای دریافت محرک یا محرکهای خاص میکند. عوامل متعددی مانند: تغییر، تکرار، شدت و تازگی در جلب دقت تاثیر فراوان دارد. ولی آنچه دقت و توجه دانشآموز را برای مدت معینی روی امر خاص متمرکز میسازد انگیزش و علاقه است. انگیزش و رغبت از لحاظ تربیتی نقطه شروع فعالیتها را تشکیل میدهد. برای اینکه شاگرد موضع خاصی را مورد توجه و دقت قرار دهد باید علاقهمند به آن باشد. ارتباط مطلوب درسی با احتیاجات اساسی دانشآموزان نیز سبب جلب رضایت آنها به مطالب درسی میشود (اسپالدینگ،1384،ص 33).
در عصر حاضر تعلیم و تربیت و به طور کلی تحصیل بخش مهمی از زندگی فرد را تشکیل میدهد، علاوه بر این کیفیت و کمیت این تحصیل نیز نقش مهمی در آینده فرد ایفا میکند. نزدیک به یک قرن است که روانشناسان به صورت گسترده در تلاش برای شناسایی عوامل پیشبینیکننده پیشرفت تحصیل میباشند (نریمانی، سلیمانی، 1392).
انگیزش تحصیلی دانشآموزان متشکل از اعتقادات و باورهای پیچیده و پویایی است که در طول دوره تحصیل به وجود میآید و باعث میشود که دانشآموز به دیدگاهی پایدار و جامع از توانمندیها و شایستگیها در زمینه فراگیری آموزشگاهی نایل شود و خود پنداره خانوادگی قسمتی از خود پنداره تحصیلی است که نشان دهنده کیفیت روابط دانشآموز با والدین است و مشخص میکند که تا چه میزان فرزندان از زندگی در کنار والدین رضایت داشته و از آن لذت میبرند. به بیانی دیگر خانواده به عنوان واحدي اجتماعی داراي بیشترین و عمیقترین مناسبات انسانی است. علاوه براینکه، منبع اولیه نیازهاي اساسی فرد محسوب میشود، موقعیتهاي متعددي براي یادگیري وشکلگیري نگرشها و تشکیل باورهاي فرد را فراهم میآورد. خانواده در کنار مسئولیت آموزشی و تربیتی فرزندان، در رفع نیازهاي جسمانی، روانی و انتقال ارزشهاي اجتماعی نقش بسیار مؤثري دارد. فرد در بستر خانواده خواستههاي جامعه را میآموزد و این شناخت او را به گزینش رفتارهاي معین رهنمون میسازد (مصلحی، 1392).
متاسفانه باید اقرار کرد که ریشه و اساس بسیاری ازمشکلات فرزندان، از جمله: افت تحصیلی و بیانگیزگی دانشآموزان به تحصیل، از درون خانوادهها نشات میگیرد. چه بسیارند دانشآموزانی که از انگیزههای لازم و کافی برای درس خواندن و یادگیری برخوردار نیستند و در راس همه دلایلی که آنان را نسبت به تحصیل، درس و کتاب بیانگیزه کرده است، نگرشها و باورهای غلطی است که بعضا در محیط خانواده فراگرفتهاند. برخی رفتارهای غلط و ناآگاهیهای والدین، انگیزه، این مهمترین و اصلیترین عامل در پیشرفت تحصیلی را در درون فرزندان از میان برده است. هنگامی که خانوادهها از نقش نظارتی خود در فعالیت های آموزشی و تربیتی فرزندان غافل میشوند. وقتی در درون خانه نگرشها و باورهای غلطی درباره تحصیل و علمآموزی در ذهن فرزندان شکل میگیرد؛ وقتی حمایت خانوادهها از فرزندان در دورههای مختلف تحصیل کمرنگ و یا از بین رفته است ؛ وقتی محیطهای خانوادگی بعضا به محیطهای سرد و بیروح مبدل گشتهاند و گاها والدین از وضعیت تحصیلی فرزندان خود بیخبرند و ارتباط والدین و فرزندان به دلایل متعددی همچون اشتغال تمام وقت والدین در بیرون از خانه به حداقل ممکن رسیده است دیگر چه انتظاری میتوان داشت که چرخ موفقیت تحصیلی فرزندان به درستی و در جهت مثبت پیش رود. بدیهی است که در این میان ویژگیهای شخصیتی مادر از جمله داشتن هوش معنوی وی و نیز رضایت او از زندگی زناشویی با همسرخویش میتواند در جهت تحکیم سلامت نظام خانواده سهم به سزایی داشته باشد و نوید این را بدهد که در چنین خانوادهای فرزندان با داشتن امید و آرامش خاطر به سوی درس و پیشرفت تحصیلی روی آورند. با توجه به آنکه خانواده و ساختار حاکم بر آن از آغاز زندگی نقش به سزایی در شکلگیری انگیزه ایفا میکند؛ این پژوهش در نظر دارد انگیزش تحصیلی دانش آموزان را بر اساس هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر پیش بینی نماید.
1-2- بیان مساله
بیانگیزه بودن نسبت به تحصیل، گذشته از افت تحصیلی و اتلاف منابع مادی منجر به ناامیدی و دلسردی دانشآموزان شده و زمینه را برای ایجاد مشکلات روحی و انحرافات اجتماعی فراهم میکند(امیری راد،1378). پرسش اساسی که معلمان و والدین خواستار پاسخگویی به آن از جانب پژوهشگران و متخصصان تعلیم و تربیت میباشند این است که چگونه میتوان انگیزش تحصیلی دانشآموزان را برانگیخت؟ انگیزش یکی از مهمترین عوامل موثر بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی است (کاوسیان و همکاران،1384 ،ص85).
انگیزه اصطلاحی است که غالبا با انگیزش مترادف به کار میرود. با این حال میتوان انگیزه را دقیقتر از انگیزش به عنوان حالت مشخصی که سبب ایجاد رفتار معینی میشود تعریف کرد. به عبارت دیگر، انگیزش عامل کلی مولد رفتار به حساب میآید در حالی که انگیزه را علت اختصاصی یک رفتار مشخص میدانند(سیف،1387). انگیزه و علاقه نقش عمدهای در جریان یادگیری دانشآموزان ایفا میکند. انگیزش تمایل و علاقه به انجام چیزی است؛ حالتی است که تمایل به انجام عملی خاص را در فرد به وجود میآورد(هاشمی و همکاران،1389).
راش(1994)، انگیزه را عالیترین شاهراه یادگیری دانسته، بدین معنی که هر چه انگیزه دانشآموز برای آموختن و تحصیل بیشتر باشد فعالیت و رنج و زحمت بیشتری را برای رسیدن به هدف نهایی متحمل خواهد شد(دایریپور، 1391).
پیام دیگری که بر آن تاکید شده این است که انگیزش در هر نظریه تربیتی مفهومی ریشهای دارد. هنگامی که در نظام تربیتی شکستی رخ میدهد غالبا انگیزش نکوهیده میشود؛ چنانچه کودکان بومی استرالیا مرکزی یا کودکان سیاه پوست محروم آمریکایی نتوانند در مدرسه به خوبی از عهده برآیند، بسیاری از معلمانشان انگشت روی انگیزه آنان میگذارند و زمینه خانوادگی آنان را مسئول آن میدانند. خانوده كوچكترین واحد اجتماعی است كه بوسیله ازدواج زن و مرد تشكیل میشود و با تولد فرزندان تكامل مییابد. اهمیت زندگی خانوادگی برای كودكان به مراتب از افراد بالغ بیشتر است. چراكه در اینجا است كه كودك اولین تجربیات خود را در زیستن با دیگران میآموزد. در محیط خانواده است كه پایه رشد و فعالیتهای آینده كودك گذاشته میشود. اینكه در روابط ما با سایرین عشق و محبت حكمفرما است یا خصومت و نفرت، تا حد بسیار زیادی به تربیت خانوادگی بستگی دارد. اصولا كلیه رفتارهای دوران نوجوانی، جوانی و بالاتر، چه اجتماعی باشد و یا ضد اجتماعی، در نتیجه تجربیات گذشته به وجود میآید و با توجه به این تجربیات است كه میتوان این حالات و رفتارها را توجیه كرد. بزهكاری در كودكان و نوجوانان هرچند میتواند به عوامل بسیار، ازجمله مشكلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... وابسته باشد؛ امّا در گام نخست این خانواده است كه كودك را به مسیر صحیح هدایت میكند یا بستر گناه و جرم و انحراف را برای او مهیا میسازد. انسان به دلیل ویژگی اجتماعی بودن خود از بدو تولد تحت تأثیر افكار، عقائد و رفتار اطرافیان قرار میگیرد و بعدها به تقلید از این رفتارها و گفتارها، الگوهایی را كه به نحوی در ارتباط با او هستند سرمشق رفتاری خود قرار خواهد داد .خمیرمایه مولفههای اصلی شخصیت متعادل و پویا یا متزلزل و آسیبپذیر كودكان و نوجوانان در كانون خانواده و در سایه تعامل مطلوب با والدین، به ویژه مادر، شكل میگیرد. متغیرهای بسیاری بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان اثر گذارند؛ از جمله میتوان به هوش معنوی مادر اشاره نمود. هوش معنوی قادر است که هوشیاری یا احساس پیوند با یک قدرت برتر یا یک وجود مقدس را تسهیل کند یا افزایش دهد(سیسک و تورنس،2001).
مزلو(1970) نیز با تاکید بر اهمیت و اعتبار تجربههای معنوی، آن را موضوعی موجه برای بررسی علمی دانسته و اصطلاح "تجربه اوج" را برای توصیف شهود، عرفان و روشنگری درونی به کار برده است. او بر آن است که در حالی که همه یا بیشتر افراد چنین تجربههایی دارند بسیاری از آنان آن را سرکوب میکنند یا فرو مینشانند و آن را همچون منبعی برای درمان شخصیت، بالندگی شخصیت یا رضایت شخصی به کار نمیگیرند. زوهار و مارشال(2000) نیز بر آنند که تجربههای معنوی، بینشی ژرف پدید میآورند که چشماندازهایی نو و تازه به زندگی باز میکند. این بینش و چشمانداز نو شخص را قادر میسازد که از عهده کارها به خوبی برآید و به گونهای خلاق راه حلهایی تازه برای مسائل زندگی خود برگزیند. بنا براین یک مادر با هوش معنوی ، تجربه اوج و بینشی ژرف میتواند در تولید انگیزه تحصیلی فرزند خود نقش به سزایی داشته باشد. تالکوت پارسونز ، جامعهشناس معروف، بر اهميت همانند سازي يا تطابق در يادگيري و اجتماعي شدن تأکيد دارد. در فريضه او که بر اساس نظريه ي يادگيري اجتماعي استوار است، گفته شده که کودک با پدر و مادري که پر قدرت تر باشد، همانند سازي ميکند. رضایت زناشویی مادر از جمله متغیرهای دیگری است که میتواند بر انگیزش تحصیلی فرزندان اثرگذار باشد. برخی والدین برای رشد شناختی فرزندشان سرمایهگذاری و برای یادگیری آنها وقت صرف میکنند در حالی که برخی دیگر چنین نمیکنند. خانواده با پیوند زناشویی شکل میگیرد و تداوم و بقاي آن نیز به تداوم و بقاي پیوند زناشویی وابسته است. علیرغم اینکه ازدواج رضایتبخش یکی از عوامل مهم بهداشت روانی جامعه محسوب میشود، ولی چنانچه ازدواج و زندگی خانوادگی شرایط نامساعدي براي ارضاي نیازهاي روانی زوجین ایجاد کند، نه تنها بهداشت روانی تحقق نمییابد، بلکه آثار منفی و گاهی جبران ناپذیري را به جاي می گذارد، به طوري که اختلالات عصبی، افسردگی و خودکشی از پیامدهاي اختلافات خانوادگی میباشند. به اعتقاد ویزمن ، شلدون و گورینک بسیاري از اختلالات روانپزشکی از جمله اختلالات جسمانی، شناختی، رفتاري و استرس تحت تأثیر آشفتگی زناشویی به وجود میآیند(سلیمانیان و همکاران، 1384 ).
.Aspaldyng
.Motivation
.Rush
. Ceske&Torrance
.Maslow
.pick expereance
. Zohar & Marshall
1403/10/2 - فایل روز