پیش فاکتور دریافت فایل
دانلود فایل با موضوع پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرم
8740
30,000 تومان
.zip
409 کیلوبایت
توضیحات:
پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه های روانشناختی
فایل بصورت ورد
تعداد صفحات:220
در زیر بخش هایی از فایل دانلودی را مشاهده میفرمایید:
فهرست مطالب
چکیده
1
فصل اول : کلیات پژوهش
ردیف
عنوان
صفحه
1
مقدمه
3
1-1
بیان مساله
7
2-1
اهمیت و موضوع پژوهش
19
3-1
اهداف پژوهش
23
4-1
تعریف متغیرها
24
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق
2
مقدمه
29
1-2
مبانی نظری مربوط به متغیر عملکرد شغلی
29
2-2
مبانی نظری مربوط به متغیر توانمند سازی
58
3-2
مبانی نظری مربوط به متغیر رفتار شهروندی سازمانی
77
4-2
مبانی نظری مربوط به متغیر سرمایه های روان شناختی
109
5-2
تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور
118
1-5-2
پیشینه های مربوط به رابطۀ عملکرد شغلی و توانمندسازی
118
2-5-2
پیشینه های مربوط به رابطۀ عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی
127
3-5-2
پیشینه های مربوط به رابطۀ عملکرد شغلی و سرمایه های روان شناختی
130
6-2
فرضیه های پژوهش
133
7-2
جمع بندی
134
فصل سوم : روش پژوهش
3
مقدمه
136
1-3
طرح کلی پژوهش
136
2-3
جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری
136
3-3
اطلاعات جمعیت شناختی
136
4-3
ابزار پژوهش
137
1-4-3
پرسشنامه عملکرد شغلی
137
2-4-3
پرسشنامه توانمند سازی کارکنان
139
3-4-3
پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی
140
4-4-3
پرسشنامه سرمایههای روانشناختی
141
5-3
روش اجرا
142
6-3
ملاحظات اخلاقی
143
7-3
روشهای آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات
143
فصل چهارم : یافته های پژوهش
1-4
مقدمه
145
2-4
یافته های توصیفی
145
3-4
یافته های استنباطی
150
1-3-4
فرضیه 1 : مولفه های توانمند سازی ، عملکرد شغلی مدیران شرکت مخابرات را
پیش بینی می کند
150
2-3-4
فرضیه 2 :مولفه های رفتار شهروندی سازمانی ، عملکرد شغلی مدیران شرکت مخابرات را پیش بینی می کند
151
3-3-4
فرضیه 3 : مولفه های سرمایه های روان شناختی ، عملکرد شغلی مدیران شرکت مخابرات را پیش بینی می کند
154
4-3-4
فرضیه 4 :بین عملکرد شغلی مدیران زن و مرد شرکت مخابرات، تفاوت معنی دار وجود دارد
155
4-4
خلاصه فصل
157
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5
مقدمه
159
1-5
خلاصه پژوهش
159
2-5
فرضیه های پژوهش
160
3-5
بررسی و تبیین نتایج فرضیههای پژوهش
161
1-3-5
فرضیه 1 : مولفه های توانمند سازی ، عملکرد شغلی مدیران شرکت مخابرات را
پیش بینی می کند
161
2-3-5
فرضیه 2 :مولفه های رفتار شهروندی سازمانی ، عملکرد شغلی مدیران شرکت مخابرات را پیش بینی می کند
167
3-3-5
فرضیه 3 : مولفه های سرمایه های روان شناختی ، عملکرد شغلی مدیران شرکت مخابرات را پیش بینی می کند
174
4-3-5
فرضیه 4 : بین عملکرد شغلی مدیران زن و مرد شرکت مخابرات ، تفاوت معنی دار وجود دارد
182
4-5
نتیجه گیری
188
5-5
محدودیتها و موانع پژوهش
190
6-5
پیشنهادها
190
1-6-5
پیشنهادهای پژوهشی
190
2-6-5
پیشنهادهای کاربردی
191
پیوست ها
194
پرسشنامه عملکرد شغلی )هرسی و گلداسمیت(
195
پرسشنامه توانمند سازی
196
پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی
197
پرسشنامه سرمایه های روان شناختی
198
فهرست منابع
فهرست منابع فارسی
200
فهرست منابع انگلیسی
211
چکیده انگلیسی
218
فهرست جداول
ردیف
عنوان
صفحه
1-3
اطلاعات جمعیت شناختی آزمودنیها به تفکیک جنسیت
137
2-3
اطلاعات جمعیت شناختی آزمودنیها به تفکیک جنسیت و وضعیت تأهل
137
3-3
اطلاعات جمعیت شناختی آزمودنیها به تفکیک جنسیت و تحصیلات
137
1-4
مقادیر جمع نمرات ، میانگین ، انحراف استاندارد ، حداقل و حداکثر متغیر عملکرد شغلی ، متغیرهای توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی ، سرمایه های روان شناختی و خرده مقیاسهای آنها جهت کل آزمودنی ها
146
2-4
مقادیر جمع نمرات ، میانگین ، انحراف استاندارد ، حداقل و حداکثر متغیر عملکرد شغلی ، متغیرهای توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی ، سرمایه های روان شناختی و خرده مقیاسهای آنها جهت آزمودنی ها به تفکیک جنسیت
147
3-4
نتایج ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش
149
4-4
آزمون رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان مولفه های توانمند سازی
150
5-4
تحلیل واریانس نمره های رفتار شهروندی سازمانی
152
6-4
آزمون رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام مولفه های رفتار شهروندی سازمانی
153
7-4
آزمون رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان مولفه های سرمایه های روانشناختی
154
8-4
اثر پیلایی و لامبدای ویلکز
155
9-4
تحلیل واریانس چند متغیره برای بررسی متغیر عملکرد شغلی و خرده مقیاسهای آن در مدیران زن و مرد
156
پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایههای روانشناختی
توسط : حسن سعیدیان
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایههای روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسهای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران میانی شرکت مخابرات در سال 1393 تعداد 109 نفر آزمودنی(66 مرد و 43 زن) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و نمونه با استفاده از پرسشنامههای 16 سوالی عملکردشغلی هرسی و گلداسمیت، 19 سوالی توانمندسازی اسپریتزر، 15 سوالی رفتار شهروندی اورگان و کانوسکی و 24 سوالی سرمایههای روانشناختی لوتانز مورد ارزیابی قرار گرفتند.
دادههای بدست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندار و ضریب همبستگی پیرسون) و آمار استنباطی (رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA)) و توسط نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که متغیرهای توانمندسازی و رفتار شهروندی سازمانی (0001/0=P) و سرمایههای روانشناختی(001/0=P) قادر به پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان میباشند. همچنین مشخص گردید که بین عملکرد شغلی زنان و مردان تفاوت وجود دارد که با تقویت توانمندیها، رفتارهای فرانقش و سرمایههای روانشناختی کارکنان میتوان عملکرد شغلی آنان را ارتقاء داد. نتایج نیز نشان داد که مدل مورد نظر قابلیت تعمیم به جامعه را دارد.
واژههای کلیدی : عملکرد شغلی، توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی ، سرمایههای روانشناختی، رفتارهای فرانقش
فصل اول
کلیات پژوهش
1- مقدمه
امروزه با رشد چشمگیر جنبه های مختلف فناوری ، از نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منبع سازمان نام برده میشود . اهمیت پرورش و توسعه منابع انسانی و تأثیر مدیریت صحیح بر آنها باعث بهبود کارایی آنها و نهایتاً باعث بهبود عملکرد سازمان و پیدایش راهکارها و رویکردهای مختلفی برای افزایش بازدهی نیروی انسانی شده است . همچنین در قرن حاضر از نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه سازمان نام می برند اگرچه تصور بر اين است که مديريت بر منابع انساني راحت تر از مابقي منابع توليد باشد اما بدون اغراق باید گفت جذب، حفظ و صیانت از این سرمایه بزرگ کاری بس مشکل و طاقت فرساست که اندک مدیرانی می توانند به راحتی از عهده آن بر آیند . سازمان و سازمان یافتگی جزء جدا نشدنی زندگی انسان هاست . انسان قبل از تولد و در رحم مادر توسط سازمان هایی مراقبت میشود ، در یک سازمان پزشکی چشم به جهان می گشاید ، در سازمان های متعدد آموزش می بیند و به موقع در یک سازمان مشغول به کار میشود و همزمان با سازمان های متعدد رابطه و سر و کار دارد و نهایتا در یک سازمان خاص تشییع و تدفین ، صحنه نمایش جهانی را ترک میکند (قهرمان تبریزی ، 1384 ؛ به نقل از مرادی چالشتری ، 1387) . بنابر این افراد بیشتر عمرشان را در سازمان ها یا در رابطه با سازمان ها سپری میکنند و این موضوع نشان دهنده اهمیت جایگاه سازمان ها در دنیای کنونی است .
در جهان رقابتی امروز که بهرهوری در همۀ زمینه ها افزایش یافته است ، تنها سازمان هایی می توانند باقی بمانند که به بهترین وجه از منابع خود استفاده نموده و بیشترین بهرهوری را داشته باشند . یکی از منابع مهم سازمانی ، نیروی انسانی است . سازمانهای نا موفق ، فاقد کارایی لازم در ارتقای بهرهوری نیروی کار میباشند .
امروزه بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد تا سازمان ها از طریق داراییهای نامشهود خود بتوانند خود را متمایز کنند . مدیران هر ساله ممکن است به منظور حفظ مزیت رقابتی ، هفته ها و یا حتی ماهها زمان خود را صرف تدوین استراتژیهای سازمان خود کنند . آنها از راه تدوین استراتژی میخواهند بدانند:
چه اقداماتی باید انجام دهند که سازمانشان سرآمد باشد ؟
چگونه می توانند اقدامات و عملکرد کارکنانشان را بهبود بخشند ؟ ( ممالی تفتی و تاج الدین ، 1387 ) .
حیاتی ترین مسئله در هر سازمانی ، عملکرد شغلی آن است . اهمیت عملکرد شغلی ، پژوهشگران را به پژوهش هر چه بیشتر دربارۀ آن واداشته است ( شکرکن و همکاران ، 1380 ) .
از دیدگاه اجتماعی ، سازمان ها به دنبال کارکنانی هستند که بتوانند در مشاغل خویش خوب عمل کنند . عملکرد خوب ، بهرهوری سازمان را افزایش می دهد و این نیز اقتصاد ملی را ارتقا می بخشد (رایت ، 2004 ؛ به نقل از ابوالقاسمی و همکاران ، 1390 ) .
عملکرد را می توان تنها به عنوان نتایج کسب شده در نظر گرفت و از نظر فردی ، عملکرد به سابقۀ موفقیت های یک شخص اشاره دارد (آرمسترانگ ، 1985 ، به نقل از عسکراوغلی و عابدی ، 1392 ) .
عملکرد شغلی یعنی دانایی و توانایی در انجام دادن وظایف خاص که لازمۀ آن ، ورزیدگی در کاربرد فنون و ابزار ویژه و شایستگی عملی در رفتار و فعالیت می باشد (ساعتچی و همکاران ، 1391 ) .
کارکنان سازمانها می توانند نقش مهمی را در ارتقای کیفیت سازمان خود ایفا نمایند . آنان با رفتارهای نوع دوستانه و جوانمردانه ، همراه با ادب و مهربانی ، خوش خویی و حس وظیفه شناسی ، به افزایش کیفیت سازمان کمک موثری خواهند کرد . به عبارت دیگر ، رفتار شهروندی سازمانی یکی از شاخص هایی است که می تواند موجب بهبود عملکرد کارکنان شده و سازمان رابه سوی تحقیق اهدافش سوق دهد (سهرابی زاده و همکاران ، 1389 ) .
به عبارت بهتر موسسات از طریق تعیین و بررسی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی می توانند محیطی را ایجاد کنند که رفتار شهروندی سازمانی را تشویق و بروز آن را تسهیل کند و در این محیط ، تسهیل کننده های رفتار شهروندی سازمانی را افزایش و موانع آن را کاهش دهند (جمالی و همکاران ، 1388 ).
عملکرد فرد در یک سازمان به نوع شخصیت او و نقش سازمانی که به عهده دارد و نیز به موفقیت و شرایط سازمانی بستگی دارد . این شرایط به عنوان محیط ، فرهنگ ، احساس ، مهارتهای ارتباطی توانمند سازی و عملکرد شغلی ، مورد مطالعه و توجه قرار گرفته است . این سازه ها به کیفیت درونی سازمانی ، همانطور که از حاصل ادراکات کارکنان از جنبه هاب عینی و محسوس سازمان است ، در پشتکار و تعهد و وجدان کاری فرد تأثیر مثبت داشته و از اهمیت خاصی برخوردارند . احساس توانمند سازی همچنین کارکنان را قادر می سازد که احساس کنند می توانند در کارشان به صورت شایسته عمل کنند . علاوه بر آن ، مداخله های توانمندی ، کارکنان را قادر می سازد که احساس کنند می توانند کارشان را به طور کامل انجام دهند . این تجربه توانمندی نیز به نوبه خود چنانچه کانگر و کانونگو ( 1988 ) اظهار نمودند ، آغاز رفتارهای شغلی است و استمرار تلاش برای انجام این رفتارها را افزایش می دهد . بر مبنای این تعریف ، این دو محقق الگویی از شرایط سازمانی ، راهبردهای مدیریتی و انواع اطلاعاتی که توانمند سازی و اثرات رفتاری آن ایجاد میکنند ، ارائه نمودند( کانگر و کانونگو ، 1988 ؛ به نقل از برزگر و محمدی ، 1392 ) .
مهمترین سرمایه سازمان ها و عامل تحقق اهداف و برنامه های هر سازمان افرادی هستند که در آن سازمان کار میکنند . صاحبنظران معتقدند که بدون نیروی انسانی ماهر ، متعهد و خشنود ، تحقق اهداف سازمانی غیر ممکن است . با وجود اینکه پیشرفت فناوری های ارتباطی ، سازمان را به سمت مجازی بودن (با مشخصۀ عدم تمرکز نیروی انسانی از نظر جغرافیایی و متغیر بودن تعداد کارکنان ) سوق می دهد اما در هر حال تحقق اهداف اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی ، چه در سطح کلان و ملی و چه در سطح بنگاههای خرد ، مستلزم وجود افرادی است که در قالب سازمان ، اداره ، شرکت ، موسسه و حتی خانواده فعالیت میکنند(حر آبادی فراهانی ، 1384 ؛ به نقل از برزگر و محمدی ؛ 1392).
روانشناسی مثبت نگر به عنوان رویکرد تازه ای در روانشناسی ، بر فهم و تشریح شادمانی و احساس ذهنی بهزیستی و همچنین پیش بینی دقیق عواملی که بر آنها موثرند ، تمرکز دارد ( بهادری خسروشاهی و همکاران ، 1391 ) .
1-organizational performance
1- distinctive competence
2-job performance
3-Armestrong
1403/10/2 - فایل روز